Att vända dåliga saker till något bra

I höstas(?) när jag & ebba var med på ett dressyrläger hade vi lite mentalträning, och om hur man ska se och vända även dåliga saker till något bra.

När man ska tävla kan man antagligen göra två saker om det händer något som man inte blir glad över. Antingen kan man bli sur, reta och haka upp sig på det, eller så hittar man något bra med det.

Ett exempel är om det regnar. Istället för att bli sur och tänka på hur jobbigt det är kan man tänka på något bra med det. Som att man har regnkläder kanske, eller att tävlingen är inomhus och inte utomhus.

Ett annat exempel är om underlaget är dåligt. Då kan man helt enkelt istället för att tänka på hur dåligt det är tänka på att faktiskt alla rider på det och har samma förutsättningar. Eller så man man bara bli glad för att man har bättre underlag hemma eller liknande.

Man kan hitta något bra med nästan allt. Om man struntar i att bli sur blir man gladare = hästen blir också det! Är man glad och inte sur är det också ganska självklart att man presterar bättre!
Så ja, ett ganska simpelt tips, men det kanske hjälper i längden? :)



Kommentarer
Postat av: Klara Dahlstedt

Det var ju som efter min katastrofrunda jag visade dig, jag bara skrattade och tänkte att nu kan det ju inte bli värre - nu är allt gjort på en och samma runda! x)

2011-03-07 @ 15:42:24
URL: http://klaradahlstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0