Mitt 2010

Ja, 2010 var verkligen ett händelserikt år för mig. Det har hänt massor av saker, både bra och dåligt.

För det första så började jag på gymnasiet. Inte bara det att det är ett svårt val, utan jag och min bästa kompis/min andra halva (haha) valde olika skolor. Det var verkligen inte kul och i början undrade vi om vi faktiskt skulle orka hålla kontakten, även om vi började gå på olika skolor. Men det har vi gjort, vilket jag är så sjukt glad över!

Bästa Linnea! ♥

Valde ju även gymnasium och det blev Kitas som även Ebba och en till kompis, Magda, valde. Har verkligen aldrig ångrat att jag valde Kitas, trivs grymt bra där. Passar perfekt när man har häst och sen så är det faktiskt en bra skola helt enkelt.

Sedan kanske det som ni är mer intresserade av - hästarna. Hela våren hyrde jag fina Dancerman, som jag sedan lämnade tillbaka i slutet av våren. Och sedan, för första gången i mitt liv, blev jag hästägare.


Men ska försöka beskriva det lite mer detaljerat :)

Våren bestod av en hel det träning och träning med Dancerman som vi hyrde då. Under vår tid tillsammans åkte vi inte på en tävling utan att få med minst en rosett hem! Målet var att kunna starta LA i slutet av våren och få över 60%, vilket vi klarade :') Danse är en väldigt speciell ponny, han hade verkligen sina dagar, men ibland, då var han så jäkla fin. Fick flera gånger på träningar känslan att det var exakt så det skulle kännas, att allt stämde. Fick ett ganska speciellt band med honom och att lämna honom var bland det värsta jag varit med om. Har aldrig känt mig så hemsk innan, som att jag svek honom. Saknar honom helt sjukt mycket verkligen.. :(










Den 31/5 lämnade vi tillbaka Dancerman. Som jag sa innan - en av de värsta dagarna i mitt liv.

Startade även en till ponny under våren - nämnligen fina Emil! Hans ägare Lina är 18 år = alltså får hon inte tävla honom längre. ÅRK, min hemmaklubb, hade tävling den våren och då startade jag honom (och Danse då). Hade ridit Emil ca 5 gånger eller något innan tävlingen, haha. Fick hjälp en gång av Lina och på framridningen till LB. Måste säga att det var sjukt hur fin Emil var på tävlingen. Galet fin, vilket resulterade i dubbelvinst med honom och runt 65% i både LB:1 och LA:1 som jag startade. I somras fick jag fortsätta ha honom då Lina jobbade och i höstas lärde jag känna honom ännu mer när Lina var sjuk och jag fick ha honom. Han är verkligen en sjukt mysig ponny är och med grymt mycket personlighet.

Och jag trivs verkligen så grymt bra med honom
, fina Emilsson!

Kan även nämna att denna sjukt fina ponny är tillsalu. Vill ni ha en toppenponny, världens snällaste och som dessutom är superfin bör ni passa på.
Helt underbar är han!

Hade även ett svårt val inför sommaren, att åka till Sjöis och "jobba" som stallelev eller stanna och vara med på min skolavslutning. Då min tidigare hyrponny Millan står på Sjöis och jag älskar stället bestämde jag mig för att åka och jag missade min egen skolavslutning i 9an. Men jag har faktiskt inte ångrat mig alls, hade en helt underbar vecka på Sjöis. Var där den 12 - 19 juni.

Men 4/6 hände det som jag tror har ändrat mitt liv mest, nånsin. Vi köpte Pelle och jag blev hästägare, för första gången.
Under våren hade vi provridit honom några gånger och sedan bestämde vi oss för att köpa hoonm. Hela sommaren jobbade vi och i början gick det rent ut sagt förjävligt i dressyren. Har sett filmer när jag provred - hemskt. Men jag kämpade, jobbade och var konsekvent, konsevent, konsekvent. Förvånansvärt snabbt gav det reslutat och det började gå bättre och bättre för oss. Hela hösten har det gått upp och ner, men framförallt så har det faktiskt gått upp. Jag kommer fortfarande ihåg i somras när jag undrade hur lång tid det skulle ta att få honom stadig i formen, att få honom sluta älga iväg, bita emot och slänga med huvudet. Men vi tog steg för steg och ja, nu tror jag faktiskt att jag kan säga att han är relativt stadig i formen. Öppnor, skänkelvikningar, enkla byten är saker som vi har börjat jobba med och jämför man med att överhuvud taget kunna få hästen att sakta av till trav efter en galopp har vi ju kommit lite framåt, hihi.

Såhär såg det ut då det gick bra i början.

Och såhär såg det ut några månader senare..

Galoppbild men ja haha, den gick faktiskt ännu sämre i galoppen än traven i början haha.

Ska inte skriva så mycket om hur det gick i hoppningen i början och hur han har blivit nu för det har jag redan skrivit om. Men kan säga att i alla fall jag tycker att han har utvecklats enormt, min fina kille! ♥



Vi har gått från runt 8 fel i LC till 4 fel och tillsist dubbelnollor. Vi har även kommit ännu längre än så, på träningarna. Vilket vi kommer visa nu i vår!

Även om träning och tävling har gått framåt är nog ändå det roligaste att jag fått lära känna just Pelle. Min fina älskade lilla plutt ♥ Ärligt talat så vet ni nog inte hur glad han gör mig. Bara att hämta honom i hagen och se hur han gnäggar och kommer till grinden kan göra att jag går med ett leende på läpparna resten av dan. Har också fått kommentarer om att vi verkligen passar ihop, att vi blivit ett riktigt ekipage och att det verkligen syns hur mycket vi tycker om varandra!
Ni anar inte hur sådana kommentarer värmer!

Har även lärt känna mig själv bättre och lärt mig vilka vänner jag kan lita på. Har fått mycket bättre självförtroende och gjort saker jag aldrig skulle vågat göra innan. Har också lärt känna många helt underbara människor iår, vilket jag är fruktansvärt glad över. 

Haha jaa, det blev ju en kort sammanfattning av 2010. Not. Men som jag sa innan, det har varit både sorgligt och roligt. Speciellt hösten har verkligen varit helt underbar!

Nu ska vi fortsätta lika bra som vi avslutade 2010 och ha ett helt underbart 2011!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0