Innan jag tävlar!

Då tänkte jag göra ett likadant inlägg som Elina har gjort, nämnligen om hur jag planerar upp dom närmsta dagarna innan en tävling.

Efter att jag länge har provat mig fram, har jag nu kommit på det bästa för mig och Långben. För oss passar det absolut bäst om tävlingarna är på söndagar, vilket jag utgår från i denna planeringen.

Oftast åker vi och tränar på torsdagen, vilket ofta finslipar programmet lite, och jag får koll på de problemen som uppstått när jag har tränat hemma. Sen på fredagen får han vila för att ha krafter på tävlingen. Lördagen rider jag väldigt kort och bara lösgörande, t.ex övningen i det tidigare inlägget + lite skänkelvikningar och ja, allmant lösgörande helt enkelt ;) Rider max 20 min + ca en kvart fram/avskrittning. 

Allt detta gör jag dels för att han ska bli lösgjord (såklart) och även att han ska orka gå två klasser, eftersom han brukar gå bättre andra klassen. När han var ännu yngre och omusklad fick han vila dagen innan tävlingen för att orka två klasser, men nu anser jag att han har blivit mer musklad och orkar ridas dagen innan. Sen ställer jag ju knappt några krav på honom överhuvudtaget.



Men det jag har gjort är som sagt att testat mig fram, antecknat för att komma ihåg och sedan fortsatt med det som har gjort att det har gått bäst! Långben har fått vila dagen innan, klättra och ridit lösgörande.

Men om du håller på att testa dig fram kan jag bara tipsa om att som sagt anteckna allt! Man tror att man kommer ihåg längre än man gör, och känslan försvinner ännu snabbare än minnet om man inte skriver ner. Det tar inte lång tid, men jag lovar, det kommer hjälpa dig mycket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0