Ebba & Carducci Arden

Ja, då är det dags för mig att skriva om min och Långbens tid tillsammans också då! :)

Jag hade provridit nära 20 ponnyer innan jag åkte till stall Phem. Där fick jag prova tre hästar, varav en var lilla Långben. Kunde inte rida den första hästen för satt bara och tittade på när Alexandra (som rider in och till hästar där) red fram Långben haha. sen när jag satt upp kände jag direkt att det var han jag ville ha! Det låter som någon bok, jagvet, men det var faktiskt så. Han var bara helt underbar! Väldigt lyhörd, helt lösgjord positiv till allt! Ja, man kunde ju inte annat än älska honom! 

Innan jag hade provridit Långben hade jag ingen aning om jag ville hoppa eller rida dressyr. Men eftersom Långben har en fallenhet för dressyr, och hoppar faktiskt väldigt dåligt om man ska vara ärlig, blev det dressyren jag föll för, och det har jag inte ångrat en enda gång!

Långben, eller Carducci Arden som han egentligen heter är en D-ponny valack på 6 år, förr 2004. Han är efter Casio RP 141, en mycket fin hingst som bl.a har vunnit ett flertal SM, varit med i NM o.s.v. Han är, precis som Pelle, undan Quinie Arden, ue King's Bonus xx. Långben kom 2a i 5års-championatet 2009 och 7a i 6års-championatet 2010. Även fått gångartsdiplom 2008.



Vi tävlar och tränar iaf dressyr, som ni kanske förstår ;)
I början gick det väl inte jättebra för oss kan man väl säga. Våran första tävling tillsammans på bortaplan vara en LC och LB- clearround i Hällingsjö. Första klassen gick riktigt bra! Han ville visa upp sig och tyckte att livet lekte :) Då fick vi iaf 61% tror jag det var, och det blev CR. Sen i andra klassen orkade han INGENTING!! Han gick sviiinmkt bakom hand för att han inte orkade bära sig, men kämpade allt vad han kunde ändå! <3 Fick iaf 56%, också CR, gränsen var 55. Men jag kommer ihåg att jag var så himla nöjd! :)

Sen åkte vi på lite lokala tävlingar, fortfarande LC, LB hela hösten. Började även styrketräna lite för att vi skulle få lite bättre förutsättningar. Det funkade riktigt bra! Vi höjde oss säkert 5% per klass! tyvärr blev vi fortfarande inte placerade och att komma upp i klasserna kändes så himla långt bort.



Men våren därpå, alltså våren 2010 hände något. Jag vet inte riktigt vad, men allt började bara kännas som det satt! I Juni (tror jag det var) åkte vi till Årekärrs RK på en lokal dressyrtävling där vi skulle starta våran första LA för att försöka kvala till 6års-championatet. Och programmet gick så himla bra! Fick 64%, alltså 4% över kvalgränsen, och även en 3e plats! Alltså kom våran första placering där, och jag tror även att det var där allt släppte. Hösten efter, alltså hösten 2010 har det faktiskt gått riktigt bra, har vunnit 3 lokala tävlingar och även kommit 2a i 2 regionala. Har även blivit placerad i ganska många mer lokala tävlingar. Vi är också kvalade nationella klasser utan öppna, sluta och enkla byten. Men eftersom han faktiskt bara är 6 år ska jag vänta lite med detta så han inte tycker att det blir för svår, för jag anser att allt handlar om att hästen ska tycka att det är roligt och vilja!



Men allt som har hänt skulle inte kunna hända utan en så underbar ponny!
          Älskar denna ponnyn GALET mycket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0