Dagen innan tävling

Tänkte skriva ett litet inlägg om hur jag rider dagen innan tävling! Såklart är alla hästar olika och behöver olika "uppladdningar" inför tävling. Jag tycker även att man ska pröva sig fram, hitta en taktik som fungerar för både sin häst och sig själv.

När jag tävlar (hoppning då) skrittar jag bara ut en sväng i skogen dagen innan jag tävlar. Om jag låter Pelle stå blir han stel, och jag vill såklart inte ha en stel häst på tävling. Sedan tror jag att det är bra för honom att röra sig, inte bara stå och inte göra något en hel dag. Samtidigt vill jag inte ta ut honom genom att rida "hårt" utan vill ju att han har kvar sin energi till tävlingen.
Dessutom älskar Pelle att gå i skogen, det finns nästan inget han tycker är roligare! Så genom att göra detta får jag en häst som inte är alltför stel, och som framförallt är pigg & glad!

Detta fungerar för oss, men som jag sa tror jag att detta varierar från häst till häst och det finns inget rätt eller fel.
Men det är alltid kul att höra hur andra gör så:

Hur rider ni dagen innan ni tävlar?


Tror ebba slänger in ett inlägg om hur hon rider innan hon tävlar idag! Så håll håll utkik ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0