Grym övning!

Har ni en häst som behöver jobba med sin galopp rekommederar jag verkligen denna övningen:

Prickarna är konor, egentligen behövs de kanske inte men det kan vara bra att ha så man verkligen håller sig till linjerna man sätter ut. Sedan är målet att kunna rida på den bågen i galopp, hålla rytmen och formningen in mot mitten (vilket jag inte kunde måla på bilden, haha). Men man ska alltså inte rida hästen utåtställd, utan ha den inåtställd. Man måste alltså rida hästen inåtställd samtidigt som rider den inåt, sedan rida lite rakt fram och sedan flytta ut hästen på spåret igen, hela tiden formad mot mitten. Det kanske låter lätt, men har man en häst som har lite svårare för galoppen kan jag lova att det inte är så lätt som det ser ut :)
Genom denna övningen blir hästen dels mer balanserad och också mycket starkare. Jättebra övning om ni frågar mig! En övning som man kanske inte märker skillnad på hästen med en gång bara för man gör den (även om man kan göra det), men det är en övning som lönar sig i längden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0